söndag 4 januari 2009

Enkel pasta med rökt lax


Jag känner emellanåt att maten jag lagar är lite enahanda. Såhär mitt i vintern brukar min matlagningsinspiration sjunka lite grand. Råvarorna är inte lika roliga som vårens primörer, sommarens alla grönsaker eller höstens svamp, bär och vilt. Därför återvänder jag alltid till min absoluta favoritmat pasta. Om jag hade fått välja hade jag ätit pasta sex gånger i veckan. Det gjorde jag väl visserligen när jag bodde själv och var singel men i ett samboförhållande får man ju bjuda till lite och variera sig så smått. Dock inte för någon dag sedan då min pojkvän fick laga egen mat och jag svängde ihop den här superenkla rätten jag lärde mig av en italienare som jag delade korridor med för många år sedan. Att jag dessutom hade fått en hel rökt laxsida av min pappa gjorde middagen löjligt billig.

Enkel pasta med rökt lax
4 pers
300-350 g rökt lax skuren i små bitar
1 dl gröna ärter
4 dl vispgrädde (här kommer man inte undan med någon matlagningsgrädde - fett ska det vara)
2 dl riven parmesanost
Lite citronflingsalt
Massor av färskmalen svartpeppar
Kort pasta för fyra personer
Koka pastan tills det återstår ungefär två minuters koktid. Häll av vattnet. Koka upp grädden i en kastrull, tillsätt ärter, lax och kryddor. Red med lite maizena vid behov. Tillsätt parmesanost och blanda sedan ner pastan i såsen. Låt sjuda i kanske en minut. Servera direkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så härligt du lagat! Jag säger desamma, jag skulle också kunna leva på pasta! Riktigt gott också med rökt lax till pastan! Kanonrecept! Må så gott!

Malin Collin sa...

Tack detsamma, snälla Kryddburken :-)

Karin sa...

Mums! Hittade hit idag och kommer att komma tillbaka. Jättebra blogg! Hälsningar från en annan matälskare

Synvinkla sa...

Det var en fantastisk god rätt! Jag bytte ut grädden mot sojagrädde och vips så blev den ännu nyttigare dessutom. Tack för receptet!