onsdag 3 december 2008

Fjällmiddag - Viltmästarpanna med tre sorters svamp och rotsaker




Igår gjorde jag det enkelt för mig och lagade en liten fjällmiddag med hjälp av den nya viltpannan från Arla. Enligt rykten skulle den ha en för skarp enbärssmak så jag garderade mig med en Jokks koncentrerad svartvinbärsdryck, lite rödvin och rotsaker. Resultatet blev riktigt bra och gick snabbt att göra.

Fjällgryta à la Malin och Arla
4 pers
1 paket viltmästarskav (hjortkött - det går såklart lika bra med renskav eller älgskav)
1 liten gul lök, grovt hackad
1 vitlöksklyfta hackad
2 palsternackor, skurna i stavar
2 morötter, skurna i stavar
5 champinjoner, skurna i bitar
4 shiitakesvampar, skurna i bitar
1 näve torkade trattkantareller, blötlagda
1 Arlas viltpanna
1 slurk rödvin
3-4 msk koncentrerad svartvinbärsdryck
Bryn all svamp i smör. Lägg de i en skål vid sidan. Förväll morötter och palsternackor i lite saltat vatten i kanske fya minuter. Häll av vattnet. Stek viltmästarskavet i en stekpanna i smör. Tillsätt lök och vitlök och bryn ett par minuter. Häll på lite av vattnet från trattkantarellerna och rödvinet. Tillsätt sedan viltpannnan, alltså grädde och smaksättning. Låt koka upp och häll i svartvinbärsdrycken. Eventuellt kan man droppa i lite colloritsoja för färgens skull. Salta, peppra och krydda med lite timjan. Tillsätt sedan rotsakerna och sjud ett par minuter. Servera med potatis eller ris. Jag kokade mjölig potatis och körde några tag med potatisstöten tillsammans med lite smör, salt och peppar innan servering.

Inga kommentarer: