onsdag 10 december 2008

Vitlöksost- och tomatfyllda lövbiffar i balsamicosås



Den här rätten kom till när jag saknade all form av inspiration i köket. Jag älskar ju som bekant pasta och sprang på ett paket färsk fullkornstagliatelle från Hemköp som jag inte kunde motstå. Sedan var lövbiffen billig och resten hade jag så att säga hemma.

Vitlöksost- och tomatfyllda lövbiffar i balsamicosås
4 pers
4 stora lövbiffar alt. 8 små
1 paket Crème bonjour grekisk vitlök
1 burk Ridderheims soltorkade tomater
Riven parmesanost
Tandpetare
1 vitlöksklyfta, hackad
oljan från soltorkade tomater
1 dl vatten
1 buljongtärning (höns eller kalv)
3/4 dl balsamicovinäger
2,5 dl matlagningsgrädde
Svartpeppar och salt
Lägg köttet på en skärbräda och bred på färskost på ena sidan. Hacka de soltorkade tomaterna och lägg en liten hög på varje köttbit. Riv lite parmesan över tomaterna och peppra. Rulla sedan ihop köttbitarna, vik in kanterna så osten inte rinner ut när det är dags att steka. Fäst med tandpetare. Bryn sedan köttrulladerna runt om i smör eller olja. Lyft ur dem ur pannan. Häll i oljan från tomaterna och tillsätt vitlöken. Fräs i några sekunder och tillsätt sedan vatten och buljong. Häll på grädde, balsamico och kryddor och låt koka upp. Red med lite maizena om den känns för tunn. Lägg sedan tillbaka köttbitarna i såsen och sjud i några minuter. Servera med färsk fullkornstagliatelle (den jag köpte var underbart god).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ju grymt gott allting du har här på bloggen! Du e kanonduktig!!

Malin Collin sa...

Tack snälla Kryddbuken! Nu blir jag glad :-)