måndag 15 december 2008

Risotto med trattkantareller





Något som jag tycker mycket om är risotto. Det är inte särskilt svårt att göra (vilket många verkar tro). Man behöver bara lite tid och varför inte ett glas vin och lite musik på under tiden man rör i riset. Ibland serverar jag risotto till en bit kött eller fisk eller liknande men allra godast tycker jag det blir som ensamrätt. Häromsistens blev det trattkantarellrisotto med mycket parmesan. Mycket lyckat.

Svamprisotto
4 pers
4 dl arborioris
1 liten gul lök, finhackad (jag råkade bara ha rödlök hemma vilket tyvärr missfärgade risotton något)
1 vitlöksklyfta, hackad
2 dl vitt torrt vin
1 dl torkade trattkantareller (som fått svälla i vatten)
1,5 l varm buljong (1,5 l vatten som får koka upp med tre buljongtärningar - gärna höns. Jag använde dock karl johansvampsbuljong från Italien)
75 g smör
2 dl riven god parmesanost
Färsk timjan
Svartpeppar och salt
Ta en stor stekpanna eller wokpanna och hetta upp olja eller smör. Fräs lök och vitlök och tillsätt sedan riset. Låt riset bli genomskinligt och häll sedan på vinet. Låt vinet koka in. Tillsätt sedan lite buljong i taget och låt koka in efter hand. Rör hela tiden i riset. Fortsätt tills riset är klart - det ska vara lite al dente men absolut inte hårt. Det tar ungefär 20 minuter - smaka om du är osäker. Tillsätt smörstekta kantareller, smör, parmesan och kryddor. Låt risotton vila i fem minuter innan servering.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Malin!

Tänkte bara låta dig veta att jag tycker att din blogg
är jättefin och innehållsrik. Ska definitivt prova ditt
risottorecept och den där favoritfisken...

Synd att du inte har fullt med kommentarer men
det kommer säkert, fortsätt blogga!

Tack,

Elin Henriksdotter

Tom Nyström sa...

Ett bra risottorecept! Det är provlagat hemma och nu får det följa med till fjällen och mata 14 pers.

Tack!