tisdag 16 december 2008

Min favoritfiskrätt



Den här fiskrätten har funnits i mitt liv sedan jag var kanske tolv eller tretton år gammal. Jag har alltid älskat den och till och med önskat den på någon födelsedag. Fortfarande känns den liksom fräsch trots att receptet ursprungligen kommer från någon Allt om mat från kanske 1990. Nu är jag inte säker på om receptet är exakt likadant längre eftersom det var längesedan jag tittade på det - men mycket likt i alla fall.

Malins favoritfisk
4 pers
4 fiskfiléer (jag använde pangasius här, annars tror jag att spätta kan vara fisken i originalreceptet)
Någon deciliter vetemjöl blandat med salt och svartpeppar på en tallrik
Vänd fiskfiléerna i mjölblandningen och stek fisken i smör tills den är klar (några minuter på varje sida)

Basilikasås
1 kruka färsk basilika
2 dl torrt vitt vin
1 fiskbuljongtärning
1 vitlöksklyfta delad i fyra bitar
C:a 3 dl crème fraîche, gärna fet (i recpetet tror jag att det står 1 burk men jag gillar mycket sås)
50-75 g smör
salt
cayennepeppar
Koka upp buljong, vitlök och vin i en kastrull och låt koka i kanske fem minuter. Tillsätt sedan crème fraîche och koka upp. Koka några minuter. Lägg alla basilikablad, kryddor och smör i en matberedare eller långsmal plastskål för stavmixer. Häll på såsen och mixa tills basilikan och den vinkokta vitlöken är släta. Häll tillbaka såsen i kastrullen och värm till servering.
Servera fisk och sås med kokt pressad potatis (eller som jag gjorde här, lättstompad kokt potatis med lite smör, salt och peppar). Garnera med skalade räkor (jag slog till på scampi och två stekta pilgrimsmusslor).

Tips: Den här såsen är så otroligt god och ibland gör jag samma sås med hönsbuljong istället för fiskbuljong och serverar till stekta kycklingfiléer och tagliatelli.

Inga kommentarer: