fredag 5 december 2008

Fredagsmiddag med potatisgratäng


Idag börjar helgen. Då får jag passa på att visa upp en klyschig men ack så god fredagsmiddag. Oxfilétournedos stekta medium-rare, kryddsmör och potatisgratäng.

En av mina potatisgratänger
4 pers
1 kg mjölig potatis
3 vitlöksklyftor, hackade
Färsk timjan
Parmesanost, riven
3-4 dl grädde
salt, peppar
Skiva potatisen på sidan av rivjärnet så du får riktigt tunna skivor. Hacka vitlöken i små, små bitar. Smörj en ugnssäker form och lägg potatisskivor så de precis täcker botten. Salta, peppra, lägg på timjan och riven parmesanost. Fortsätt sedan med potatis och kryddor och ost i så många omgångar det får plats (gärna minst två - helst tre eller fyra). Avsluta med parmesanost på toppen och hälften av grädden. Kör gratängen i ugn c:a 200 grader i kanske tjugo minuter. Ta ut gratängen, häll på resten av grädden och kör tills gratängen är helt klar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Satan i gatan vad gott det ser ut! Jag har lidit av kött och potatis-abstinens i en vecka och det blev ju inte bättre av att se den där bilden...

Malin Collin sa...

Haha, då har du säkert järnbrist! (Eller jag brukar nog ha det iaf när jag känner ett svårt köttsug). Köp dig en blodig biff :-)