tisdag 25 november 2008

Basilikamos och tomatkompott


Basilikamos och tomatkompott
För ett tag sedan lagade jag en variant på potatismos. Först kokade jag potatis med ett par skalade vitlöksklyftor i vattnet. Sedan hällde jag av vattnet och mosade potatis och vitlök med potatisstöt. Sedan värmde jag mellangrädde och smör i en kastrull, tillsatte en kruka basilika, mixade med stavmixer och hällde sedan i potatisen. Rörde om till ett fint mos, tillsatte ett par deciliter parmesanost, salt och nymalen svartpeppar. Den lilla tomatkompotten gjorde jag på följande vis: jag delade ett gäng körsbärstomater på kvist i två delar. Sedan lade jag dem på ett bakplåtspapper med lite olivolja på med snittytan uppåt - salta, pepprade och körde i ugnen på 225 grader i 40 minuter. Sedan tog jag ut dem, hällde i en skål, droppade lite balsamvinäger över och satte dem i kylen ett tag för att få de att svalna. Till detta serverades ovanligt fin lövbiff och lite sky. Mycket gott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där såg ljuvligt gott ut! Basilikamoset tänker jag definitivt ge mig på att testa, mums! :-)

Varma Hälsningar,
Jennie.

Malin Collin sa...

Ja, det där moset blev faktiskt supergott! Jag gillar att koka vitlöksklyftor (eller köra dem med skal på i ugnen).Då blir de inte så fräna och skarpa i smaken!