söndag 16 november 2008

Hemgjord pizza


I veckan bakade jag pizza. Jag gjorde två hela plåtar vilket var smart då det räckte i två dagar inklusive en gäst. Jag gjorde egen tomatsås och strödde på tre olika sorters ost och gräddade. Sedan toppade jag pizzan med serranoskinka och ruccolablad.

Pizzadeg
2 plåtar
1/2 paket jäst
2 dl ljummet vatten
1/2 dl god olivolja
1 tsk socker
2 nypor flingsalt
6-7 dl vetemjöl (ev. mer)
Blanda jäst, vatten, olja och salt och låt jästen lösas upp. Häll i resten av ingredienserna och knåda ihop ordentligt (jobba gärna degen någon minut för länge än för lite). Lägg tillbaka i bunken med handduk över och låt jäsa i 45 minuter. Ta sedan ut degen och dela den i två och börja kavla (här behövs lite mer mjöl). Fixa två plåtstora pizzabottnar.

Tomatsås till pizza
4 pers
1 liten rödlök, finhackad
2 vitlöksklyftor, rivna
2 burkar hela tomater (gärna Mutti)
2 msk tomatpuré
1 slurk balsamicovinäger
2 tsk socker
svartpeppar, flinsalt
massor av örtkryddor (oregano, basilika, timjan etc)
Fräs lök i olivolja i en kastrull, ganska låg värme, löken ska ej få färg. Tillsätt tomater (dela dem i mindre bitar om du vill), tomatpuré, vinäger och socker. Riv sedan i vitlöksklyftorna och låt såsen puttra på låg värme i en timme helst. Stäng sedan av plattan och blanda i örtkryddor. Klart att lägga på pizzabottnarna.

När jag hade lagt på tomatsåsen så strödde jag över riven goudaost, riven parmesan och små bitar av färsk mozzarella. Sedan körde jag det i ugn (kanske 240 grader, varmluft) tills osten fått lite färg (det går snabbt). Vill man kan man ju slänga på vad som helst - vanlig skinka, champinjoner, tunt skivad zuccini, aubergine etc. Tricket är dock att lägga osten under resten av ingredienserna - annars blir pizzan gratinerad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har du något bra recept på riktig surdeg? Utan jäst i grundsatsen?

Jag har gjort en bubblande grund, men jag fattar inte när jag ska ta ut en del av den för återanvändning, eller var den ska förvaras. Har googlat men hittar inget riktigt klart besked. Kanske du som är matvirtuos vet?

Malin Collin sa...

Nej, tyvärr inte. Jag gillar inte alls att baka faktiskt. Kladdigt och sånt :-) Men länken här kan kanske vara till nytta - en suverän brödblogg: http://paindemartin.blogspot.com/

Anonym sa...

Åh, perfekt, tack för tipset!

Malin Collin sa...

Varsågod - synd att jag är världens sämsta bagare bara :-)

Anonym sa...

Ser helt ljuvlig gott ut och receptet måste jag provamed serranoskinka! Ha en bra dag!

Malin Collin sa...

Ja, det blir så enkelt men supergott när man liksom kan lägga på ingredienserna efteråt (och lufttorkad skinka blir ju hemskt torr och trist om man kör den i ugnen). Tyvärr råkade jag överdriva sockret i min tomatsås så pizzan smakade liiite efterrätt :-)Trots det var den försvinnande god!
Ha en fin dag själv!