tisdag 18 november 2008

Grekiska lammfärsbiffar med fetaost





Igår lagade jag lammfärsbiffar i lite grekisk anda. Jag råkade nämligen springa på ett paket med 300 gram finmalen lammfärs i affären vilket jag inte kunde motstå. Med lite fetaost och matlagsningyoghurt blev det medelhavsmat en regning och kall måndagkväll.

Lammfärsbiffar med fetaostfyllning
2 pers
c:a 300 gram lammfärs
1 ägg
1 liten riven vitlöksklyfta
1/2 riven lök
Finhackad färsk rosmarin
Lite oregano
salt, peppar
Fetaost
Blanda ihop alla ingredienser utom fetaosten. Forma åtta tunna biffar. Lägg ut fyra av dessa på en skärbräda och smula fetaost i mitten på biffarna. Ta de andra fyra biffarna och täck över fetaosten, nyp till på sidorna så att osten inte kan rinna ut vid stekning. Stek sedan på medelvärme i kanske tio minuter sammanlagt.
Servera med klyftpotatis smaksatt med flingsalt, peppar och rosmarin, en kall sås gjord på matlagningyoghurt, lite röd chili, en halv riven vitlöksklyfta och mynta och en sallad med tomat, gurka, fetaost och pinjenötter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jamenvisst! Vilken lyckad kombination!! Ser supergott ut! Oxch du är bra på att fota maten också! Hejja på!

Malin Collin sa...

Åh, tack så mycket! Jag pyser över av stolthet när man får beröm av proffset :-)

Unknown sa...

Prova att blanda ned lite hackade torkade tomater tillsammans med fetaosten, + lite persilja och timjan. Jag lovar...biffarna höjs ett snäpp ännu högre.
Rena rama smaksensationen!

Malin Collin sa...

Ja, det kan jag tänka mig blir supergott! Tack för tipset :-)