måndag 3 november 2008

Piccata Milanese

För ett par dagar sedan lagade jag en variant på Piccata Milanese. Eftersom jag älskar parmesanost så kunde det liksom inte gå fel.

Piccata Milanese
4 pers
500 g fläskfilé, skuren i två-centimetersskivor
2 ägg
2 dl finriven parmesanost
1-2 dl vetemjöl
salt, peppar och olja till stekning
Banka ut köttet med hjälp av en kastrull (lägg lite plastfolie över kastrullbotten och använd sedan botten att banka ut köttet). Häll ut mjöl på en tallrik, salta och peppra. Knäck äggen i en liten skål, vispa och häll i parmesanosten. Vänd därefter köttet i mjöl, doppa i äggblandningen och stek på ganska låg värme i ett par minuter på varje sida.

Tomatsås
4 pers
400g krossade tomater med basilikasmak
1/2 dl tomatpuré
1 liten gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, rivna
1 msk strösocker
1 dl vitt vin
1 tärning basilikabuljong
Massor av färska örtkryddor (basilika, timjan etc), hackade
Fräs löken i olivolja. Tillsätt resten av inredienserna och låt koka på låg värme i minst en halvtimme.
Servera med pasta eller ris.

Tips! Piccata Milanese går såklart att göra på kalvinnanlår (vilket är originalet) eller varför inte skinkschnitzlar eller utbankad kycklingfilé? För ett snabbare alternativ - köp en burk färdig tomatsås i pastahyllan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men huuu så gott det där såg ut!! Duktig du är med bilder också! den här rätten måste jag prova... SNART! ;-)

Malin Collin sa...

Tack så mycket! Jag jobbar hårt här med bilderna (och jättekul att du som är så sjukt duktig säger det :-)). Ja, det var ingen besvärlig rätt att laga alls - jag använde en stekpincett som jag använde både när jag doppade köttet i mjöl och sedan i äggblandningen så slapp jag t.o.m bli kladdig! Gick supersnabbt!