torsdag 20 november 2008

God bolognese blir praktisk lasagne dagen därpå





I lördags var min lillasyster här och vi blev så sugna på en riktigt god bolognese som kokat i ett par timmar. Så bolognese blev det - för ett helt kompani. I söndags blev jag sugen på att göra mig av med resten av köttfärssåsen som blivit över så då blev det helt enkelt en lasagne. Jag tog Barillas spenatlasagneplattor (jag brukar använda fullkornsplattor eftersom jag tycker att det är den enda pastarätten som inte förstörs av just den torra fullkornssmaken, men min pojkvän är mycket förtjust i de gröna plattorna så då fick det bli det). Jag gjorde en enkel bechamel (på en höft - två matskedar smör/margarin, två matskedar vetemjöl och sju deciliter mjölk som kokar upp och slutligen lite salt, peppar, muskot och en deciliter parmesanost). Jag öppnade också en tetra med krossade tomater för att få en mer utspädd smak på lasagnen (bolognesen var väldigt mustig). Sedan toppade jag med lite parmesan och gratänost. Klart på en halvtimme. Här finns recept på bolognesen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men absolut!! Perfekt när man kan avända storkok till fler rätter! Hoppas helgen varit bra! Må så gott!

Malin Collin sa...

Ja, det sparade både tid och fantasi för mig :-) Det har varit en härlig helg med snö och julpyssel! Hoppas du har haft det fint själv!