måndag 13 oktober 2008

Kyckling med basilikasås


Jag älskar spagetti och kyckling. Däremot äter inte min pojkvän kyckling så när han är borta brukar jag passa på att steka kycklingfiléer för glatta livet. Den här rätten slängde jag ihop någon pojkvänsfri kväll.

Kyckling med basilikasås
2 pers
2 kycklingfiléer, skurna i c:a tre bitar per filé (på längden)
Spagetti för två (Barilla tycker jag är den bästa vardagspastan)
1 hönsbuljongstärning (Knorr)
1 dl vitt vin
1 burk lättcrème fraîche
1 vitlöksklyfta (skivad)
1/2 kruka färsk basilika
Riven parmesanost

Stek kycklingen i smör eller olja (olja stänker mer så se upp så du inte bränner dig). Koka pastan. Fräs vitlöken några sekunder i olivolja i en kastrull. Häll snabbt på vinet och lägg i buljongtärningen. Låt koka upp. Häll i crème fraichen och basilikabladen. Ta en stavmixer och mixa ihop såsen. Låt den sjuda upp och smaka av med salt och peppar. Blanda färdigkokt pasta med såsen, lägg upp på tallrikar och toppa med parmesanost, halverade körsbärstomater och ett basilikablad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm måste jag prova imorrn :)

Malin Collin sa...

Haha, ja ni har ju fördelen att ni kan laga kyckling lite när som helst :-) Men rätten är himla god - lycka till!
Kram