måndag 13 oktober 2008

Mitt finaste Parisinköp


Ett av mina bästa Parisinköp är den här superfina konservburken med en äkta Soupe de poisson - sydfransk fisksoppa. Den stora skillnaden mellan en fisksopppa och en bouillabaisse är att denna är passerad och bouillabaissen består av ett flertal fisksorter och skaldjur i bitar där man sedan slår på buljongen direkt i tallriken. Själv är jag fullkomligt besatt av fisksoppa. När jag bodde i Frankrike så beställde jag alltid den här till förrätt varenda gång jag var ute och åt. Den serveras den med krutonger, riven gruyèreost och rouille. Krutonger har jag hemma (annars kan man ju lätt göra det på bröd, olja och en stekpanna/ugn). Sedan köpte jag en liten burk rouille i Paris också. Någon dag framöver ska jag och min fisksoppsälskande lillasyster avnjuta den här burken med andakt. Sedan ska jag diska ur burken och plantera timjan i den bara för att den är så fin. Här finns ett recept på äkta sydfransk fisksoppa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När vi var i Nice fanns Soupe de poisson överallt. Dock hittade jag inte boillabaisse någonstans till min besvikelse.. Men då har jag väl något att leta mig fram till nästa gång jag åker till France iofs :)

Malin Collin sa...

Ja, men just soupe de poisson och boillabaisse är ju sydfranskt - åkter du mot Marseilleshållet så borde du kunna finna det. Däremot finns det inte soupe de poisson så ofta på restauranger i Paris...