lördag 11 oktober 2008

Restaurant Chartier i Paris - ett guldkorn

Restaurangen Chartier i Paris är ett litet guldkorn. Det är en gammal arbetarrestaurang som har funnits sedan slutet på artonhundratalet. Lokalen är enorm och inredd i Belle Epoque-stil. Devisen är enkel: bra mat till billig penning, enkelt porslin, inga silverbestick och beställningen skrivs rakt på bordsduken i papper. Vi beställde in en löjligt billig pichet med rödvin och en pichet med vatten. Sedan grundade jag med några fina räkor som serverades med majonäs smaksatt med citron och dijonsenap. Till huvudrätt valde jag att gå på den franska klassikern Steak Tartare - råbiff alltså. Den var mycket god och serverades med pommes frites. Min pojkvän valde ett lite fegare men lyckat kort i form av rumpsteak, pommes och grönpepparsås.
Chartier är väl värd ett besök men tänk på att det kan vara mycket lång kö för att få ett bord. Vi gick dit en lördagkväll men då var restaurangen fullsatt och utanför ringlade en kö med uppskattningsvis 100-150 hungriga personer. Då gick vi till ett annat ställe men återvände igen på måndagkvällen då det visserligen var fullsatt men ingen kö. Man får heller inte vara gnällig med privatlivet - alla bord är dukade för fyra personer och sekunden efter man har satt sig får man räkna med att ett annat par blir placerade vi samma bord. Trots detta är det ett parisiskt guldkorn med mycket låga priser och speciell stämning. Titta gärna på deras hemsida för meny med priser.

Restaurant Chartier
7, Rue de Faubourg Montmartre
750 09 Paris
Métro: Grands Boulevards
Hemsida: http://www.restaurant-chartier.com





5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag var där och åt när jag var 17 år och i Paris med min franskaklass! Hihi kram Jos

Malin Collin sa...

Hahaha, är det sant! Gud vad sjukt! Well, eftersom det har funnits i typ 120 år och står med i de flesta guider så är det kanske inte helt ofattbart men trots allt - sjukt sammanträffande.
Kramar till dig, Jos!

B.Collin sa...

Chartier var verkligen som Du beskrev. Mycket folk, god mat och billigt. Trevlig stämmning dessutom vilket mina gäster från Egypten som var med, bekräftar:

I would to this opportunity to thank you very much for the lovely evening we had together, please extend my warm regards to your lovely wife. I hope to see you soon in Egypt.

Stället kan rekommenderas.
B.Collin

Malin Collin sa...

Kul att ni också gillade det!
Kram

Anonym sa...

När jag var i Paris 1977 så var jag där. Jag tyckte det var ett så himla mysigt ställe. Har tänkt på det då o då när vi varit i Paris. Men kom inte riktigt ihåg vad det hette. Blev alltså jätteglad när jag via bilder o berättelser förstod att jag åter ska besöka det igen. Då vi nu ska till Paris i mars. Ska bli så trevligt./maria