tisdag 21 oktober 2008

Lövtunna pannkakor


Efter många års övande har jag så småningom lärt mig att laga lövtunna pannkakor. Det är egentligen inte smeten som är det allra viktigaste, utan handlaget. Nyckeln till perfekta pannkakor är en bra stekpanna, riktigt hög värme (den första pannkakan blir inte förstörd om väntar tills pannan är varm) och en viss organisation. Jag använder flytande margarin som jag duttar i en pytteklick av mellan varje pannkaka (det blir kanske onödigt fett men väldigt gott). Sedan använder jag en stor stekpanna och använder ett decilitermått där jag mäter upp runt 0,75 dl pannkakssmet till varje pannkaka. Sedan vispar jag ihop smeten mellan varje omgång också. Då får man fina, tunna pannkakor som dessutom går snabbt att göra.

Lövtunna pannkakor
4 pers
3 ägg
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
1 msk flytande margarin
1 nypa salt
2 nypor socker
Vispa samman så klumparna försvinner. Stek på hög värme med lite pannkakssmet i varje omgång (var snabb med att sprida ut smeten i pannan).
Ät med nyvispad grädde och din favoritsylt.

Inga kommentarer: