måndag 22 september 2008

Bulgursallad med rödbetor, fetaost och valnötter


Ikväll blev det sallad till middag. En matig sådan dock. Denna sallad fungerar perfekt på buffébordet (men då kan man strunta i bacon) likaväl som till enkel middag.

Bulgursallad med rödbetor och fetaost
4 pers

2 dl(okokt) bulgur (kokt och avsvalnad)
1 paket fetaost
3 färska rödbetor (kokta och strimlade) eller motsvarande mängd inlagda rödbetor
1 röd chilifrukt (hackad)
2-3 nävar valnötter (idag blev det rostade pinjenötter för jag hade inga valnötter hemma)
1 ask babyspenat
ev. 1 liten hackad rödlök
valfritt - 1 paket bacon, knaperstekt, avrunnet och skuret i bitar

Blanda ihop alla ingredienser. Tänk på att tillsätta rödbetorna sist då de färgar salladen ganska fult annars. Droppa lite citronsaft och olivolja över salladen - salta med flingsalt helst och nymalen svartpeppar, rör om och servera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag börjar alltid gråta av sug när jag läser om din mat. Bra betyg åt dig med andra ord! Kram Jos som måste hälsa på i huvudstaden snart

Malin Collin sa...

Åh, Jos! Du är så himla välkommen och jag lovar att mata dig! Med låglaktosprodukter!
Kramar!

Anonym sa...

Åh, det här var det länge sedan jag åt - måste nog laga till lunch snart - kul att ha hittat hit

Malin Collin sa...

Ja, det är så enkelt men samtidigt jättegott (blev sugen på det själv nu :-))