söndag 7 september 2008

Den ultimata såsen

Jag tänkte dela med mig av ett recept på den ultimata såsen till fisk. Självklart finns det en massa såser som gör sig perfekta till olika sorters fiskrätter men den här är perfekt som bas eller precis som den är. Den går urfort att göra och kräver inga som helst topprednings-skills. Stek eller ugnsbaka lax eller vit fast fisk som pangasius eller liknande. Servera med pressad potatis eller ris.

Den ultimata fisksåsen

1 dl vitt vin
1 Knorr fiskbuljongstärning
1 paket crème fraîche

Koka upp vinet med buljongtärningen ett par minuter. Tillsätt crème fraîche och låt koka upp. Salta (om det behövs) och peppra. Om man tycker att såsen blir alltför smakrik kan man bara späda den med lite matlagningsgrädde.

Tillsätt sedan något av följande:
-Ett par, tre matskedar finhackad gräslök (om det inte är säsong så köp ett litet paket fryst gräslök som är lätt att ta fram när det behövs)
-Hackad dill efter smak och tycke (gör likadant där med fryst dill om det är svårt att få tag på färsk)
- Rivet citronskal och en slurk färskpressad citron

Tips!
Om jag vill ha en riktigt snabb sås till kyckling så byter jag ut fiskbuljongen mot hönsbuljong, gör på samma sätt och avslutar med en rejäl handfull färska kryddor som basilika och timjan och en skvätt balsamvinäger - passar både till pasta eller klyftpotatis till exempel

Om du kryddar med färska (eller frysta) örter, lägg inte i dem förrän precis innan servering. Annars blir de bruna och trista i färgen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

om du behöver en avsmakartestgrupp, just let me know!

Jag är en mycket stöttande vän!

k

Malin Collin sa...

Haha, jag ska såklart ha dig i åtanke om det behövs :-) Annars är du välkommen att äta hos mig utan den tunga börda som en testsmakare annars bär!
Kram

Anonym sa...

Bra blogg Malin! Dock så blir jag djävulskt hungrig bara av att titta på bilderna. Riktigt illa, sitter på jobb och försöker koncentrera mig men kan bara tänka på mat nu, tack vare dig ;)

Keep up the good work, ska kolla in den här regelbundet framöver!

Malin Collin sa...

Tack så mycket, Jolly :-)
Är ledsen att jag gjorde dig så hungrig. (Inser att jag har gjort mig själv sjukt hungrig också nu!). Den här matbloggen kommer att leda till att jag väger 100 kilo om ett par månader... Men vad gör man inte liksom?