torsdag 11 september 2008

Färsk ravioli med tomatsås, knaperstekt bacon och rostade pinjenötter


Pasta är mitt livselixir. Om jag hade fått bestämma hade jag ätit pasta varje dag, men nu har jag en pojkvän som sätter vissa käppar i hjulet för det plus att jag antagligen hade rullat fram om detta hade skett. Här har jag i alla fall slängt ihop en enkel med underbart god pastarätt med inspiration av en pasta all'amatriciana med tomat och bacon.

Urgod pasta med tomat och bacon
2 pers

1 paket god färsk ravioli med tomat och mozzarellafyllning
1 paket god bacon
1 burk körbärstomater från Mutti eller en ordentlig hög färska, röda körsbärstomater plus en slurk passerade tomater
1 basilikabuljongstärning
3 msk pinjenötter
1 liten lök
Vitt vin
Tomatpuré
2 tsk socker
Parmesanost
Färsk basilika

Låt en finhackad lök svettas på ganska låg värme i olivolja. Tillsätt en slurk vitt vin och en basilikabuljongtärning. Tillsätt sedan tomaterna och lite tomatpuré. Låt koka upp. Tillsätt sockret och sänk sedan värmen och låt tomatsåsen puttra i drygt en halvtimme på låg värme.
Knaperstek baconskivorna och låt rinna av på hushållspapper. Häll pinjenötterna i en torr stekpanna och rosta dem tills de får fin färg. Koka sedan den färska raviolin, lägg upp på tallrikar, häll på tomatsås, bacon och pinjenötter. Toppa med några basilikablad och riven parmesanost.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter supergott!

Malin Collin sa...

Ja, det blev hemskt gott! Om man är vegetarian kan man ju skippa baconet. Annars kan man ju egentligen lägga till vad man vill om man inte vill ha bacon - stekt quorn, parmaskinka, inlagda kronärtskockor etc