måndag 8 september 2008

Gör din egen Ben & Jerry's-glass


Genvägen till hemgjord glass går via mataffärens frysdisk. En ypperligt smart grej är nämligen att köpa en liter glass i låda (sådan man kan stänga) och sedan smaksätta den med det man är sugen på. Just den här glassen kom till när jag var hemskt sugen på Ben & Jerry's Oatmeal cookie chunk som tyvärr inte finns att köpa i Sverige (ännu) och jag gjorde min egen tolkning.

Malin's Oatmeal Cookie Chunk

1 liter gräddglass som har tinat lite grand
1 paket Hobnobs med choklad (havrekakor)
En rejäl dos finmalen kanel
10-15 halverade gräddkolor från lösgodishyllan

Krossa Hobnobsen i lite olika storleker med hjälp av en plastpåse och din egen knytnäve. Lägg alla ingredienser i en stor plastbunke. Använd en slickepott och rör snabbt om (man vill inte att glassen smälter för mycket så det bildas iskristaller när den fryses igen). När det blivit en jämn smet - lägg glassen i sin ursprungliga förpackning och släng in den i frysen någon timme.

Tips!
Har man lite fantasi kan man ju skapa vilka glassar man egentligen vill. Här kommer några förslag (som jag inte har provat ännu men som jag kan tänka mig blir goda):

- Chokladglass, krossade maränger och marabou mjölkchoklad i bitar
- Färdigköpt brownie skuren i mindre bitar i choklad eller vaniljglass och minimarshmallows
- Till jul: Vaniljglass smaksatt med saffran och bitar av pepparkaksdeg
- Chokladglass med torkad banan i bitar och mjölkchoklad i bitar
- Vaniljglass med krossade Turkisk peppar - blir laktrisglass

Fyll gärna på i kommentarerna om du har egna smarriga blandningar!

8 kommentarer:

Anonym sa...

ja, jävlar vad gott det verkar!

bra tips om julglass!

får man önska recept här, haha?

twiceandneveragain

Malin Collin sa...

Såklart! Önska på - det ger ju bara mig lite inspiration så det är superkul!

Anonym sa...

Favoriten är ju Fossil Fuel. Blandad vanilj- och chokladglass med brownie, chokladbitar.. addictive. Får kanske göra en egen variant i slutet på månaden ;)

Malin Collin sa...

Åh, superbra idé! Det känns som att det finns oändliga blandningar när man börjar fundera :-)

Anonym sa...

Åh!

Då önskar jag lite vegetariska recept. Eller kanske recept som man lätt kan göra om till vegetariska varianter?

Jag har för mig att du äter en hel del vegetariskt? Blir lätt så uttråkad och gör samma mat hela tiden..

Kram twiceandneveragain

Malin Collin sa...

Då ska jag direkt börja fundera! Jag brukar laga en del med quorn eller vegetariska bitar istället för kyckling tex. Och mycket grönsaker har jag nästan alltid till all mat - men jag ska fixa några helvegetariska recept!

Anonym sa...

vad roligt! då håller jag utkik :)

dagens såg förresten jättegod ut!

twice

Malin Collin sa...

Haha, vad bra! Jag lade upp en vegetarisk grej för någon timme sedan och tänkte på dig :-)