tisdag 9 september 2008

En hederlig tisdagmiddag med prinskorv


Idag tappade jag all matlagningsinspiration och köpte konstigt nog prinskorv att äta till middag. Jag äter i princip aldrig korv, förutom en och annan med bröd någon sen natt efter utgång. Men i alla fall så köpte jag någon form av deli-prinskorv med extra hög kötthalt. Jag kände mig trött på italienska och asiatiska utsvävningarna och bestämde mig därför att go back to basics med potatismos och stuvade grönsaker. Det hela blev faktiskt urgott.

Hederlig tisdagmiddag med prinskorv
4 pers

Stek ett paket fin prinskorv i lite smör

Potatismos
1 kg potatis (mjölig)
2-3 msk smör eller milda culinesse
2-3 dl mjölk
salt
peppar
malen muskot

Koka potatisen (skär den gärna i mindre bitar så kokar den snabbare). Häll av vattnet, ånga potatisen, stöt med potatisstöt och blanda i alla ingredienser. Ställ åt sidan med locket på.

Stuvade grönsaker
3 stora morötter
1, 5 dl gröna frysta ärter
1 finhackad lök
1 grönsaksbuljongstärning
2 msk mjöl
1 skvätt grädde (frivilligt)
2-3 dl mjölk

Skär morötter i slantar eller halvmånar. Koka dem i vatten med en upplöst grönsaksbuljongstärning. När de börjar mjukna, lägg i ärterna också och låt koka ett par minuter. Innan du häller av buljongvattnet - häll över någon deciliter av vattnet i en kopp. Ställ de avrunna grönsakerna åt sidan i ett durkslag. Fräs den finhackade löken i smör/milda culinesse på ganska låg värme tills den är mjuk. Pudra över mjölet och rör om. Tillsätt snabbt grönsaksbuljongen och rör hela tiden. Sedan häller du i grädden och mjölken och rör tills det blir en jämn stuvning. Salta, peppra och häll i grönsakerna. Låt sjuda på låg värme någon minut och toppa med lite hackad persilja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gårdagens middag var detta och jättegott...igen!! Detta har blivit min nya kokbok. När vi kommer hem säger jag:slå på datorn så vi kan se vad vi ska äta idag!! Kram

Malin Collin sa...

Haha, vad kul!
Bra att ni gillade det!
Kramar!!!