måndag 8 september 2008

Malins perfekta köttfärssbiffar

Köttfärsbiffar är tacksam vardagsmat. Man kan variera både tillbehör och smaksättning. Dessutom brukar man kunna fynda köttfärs så det behöver inte ens bli dyrt. Så här brukar jag göra för att få saftiga och smakrika biffar:

Malins perfekta köttfärsbiffar
4 pers

500 g köttfärs
1 vitlöksklyfta
3 ägg
ströbröd
rödvin
färska örtkryddor (t ex timjan eller basilika)
salt
peppar

Ta en stor plastbunke och lägg i köttfärsen där. Finfördela och mosa med kraftig gaffel. Tillsätt äggen och en riven vitlöksklyfta. Ta några matskedar ströbröd och häll i ett glas. Tillsätt en slurk rödvin och låt ströbrödet svälla. Häll sedan i rödvinsströbrödet i köttfärssmeten. Släng i ett rejält knippe färska örter, salt och svartpeppar. Forma sedan lagom stora biffar. Skölj händerna i varmt vatten innan varje biff så fastnar inte köttfärsen på händerna. Stek dessa i smör eller olja tills de får fin färg och känns klara.

Tips!
- Jag brukar göra en simpel gräddig tomatsås i stekpannan när biffarna är stekta. Jag lägger biffarna på en tallrik, vispar ur stekspadet med lite vatten och en bit kalvbuljong. Sedan tillsätter jag lite balsamvinäger, en burk krossade tomater, ett halvt paket matlagningsgrädde och kryddar lite. Slutligen lägger jag tillbaka biffarna i pannan, i såsen och låter koka upp. Det blir jättegott till pasta. Servera gärna med kokta haricots verts och en näve riven parmesanost.

- Om du har lite flytande fond hemma så kan du tillsätta ett par teskedar koncentrerad fond i köttfärssmeten innan du forma biffarna. Då får de en mustig smak - särskilt tillsammans med rödvinet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hur är det möjligt att jag, som vegetarian (nåja, jag äter fisk) tycker att alla kötträtter du gör låter sååå goda?! :)

twiceandneveragain

Malin Collin sa...

Oj! Det var ett fint betyg! Tack - och jag ska lägga upp lite mer fisk -och vegetariska recept också!

Anonym sa...

Vad jag behövde detta! =) Jag gjorde köttfärsbiffar igår lite på måfå med turkisk yoghurt. Hade ingen creme fraiche men även om jag kryddade rikligt (bara salt och peppar visserligen) så fick de ingen smak, men ditt recept låter ju supergott och smakrikt! Plus att man kan skippa yoghurten, haha Så nästa gång är det ditt recept jag följer! =)

Malin Collin sa...

Haha, men turkisk yoghurt kan ju vara supergott som tillbehör. Jag brukar använda det till enkel tsatskiki (grovriven urkramad gurka, en liten riven vitlöksklyfta, salt,pepper och några droppar citronsaft från typ en plastcitron - superlätt). Eller kan det vara gott med lite torkad mynta till köttfärsbiffar! Men testa gärna mitt recept och se om du tycker det blir gott :-)