tisdag 16 september 2008

God höstgryta


Dagens middag blev en köttgryta av det som fanns hemma. Det kändes lagom höstigt idag så jag kände att en mustig gryta skulle passa ganska bra. Höjdpunkten blev lingonen som jag slängde i mot slutet. Det blev en perfekt brytning mellan mustigt rödvin och lite småsura bär.

God höstgryta
4 pers

En bit fläskfilé i bitar (eller annat kött - nu var det det jag hade i frysen)
1 stor alt. 2 små morötter i halvmånar
1 lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
5-6 skogschampinjoner i skivor
C:a 2 dl rödvin
2 kalvbuljongstärningar
1 slurk balsamvinäger
1/2 dl tomatpuré
2 tsk socker
2 dl vatten
2 dl grädde
3 msk lingon
salt, peppar
färsk timjan

Bryn köttet i olivolja i teflongryta. Tillsätt grönsakerna (inte lingonen) och fräs ett tag så smakerna utsöndras lite. Häll på vatten, rödvin, balsamvinäger, socker, tomatpuré och smulade buljongtärningar. Koka ihop i kanske en kvart. Tillsätt grädde och lingon och red med lite maizena under uppkokning. Stäng av plattan och ställ grytan under lock i ungefär 20 minuter (du behöver inte värma på den - den är lagom varm att serveras då). Servera med ris (jag gjorde råris så det hela blev lite nyttigare...).

4 kommentarer:

Anonym sa...

mm, ser jättegott ut! borde man ju kunna ordna med lite veg.grytbitar :)

twice

Malin Collin sa...

Såklart! Eller Quornbitar för den delen också! Och köra svampbuljong eller grönsak? Säkert supergott.

Anonym sa...

ja, quorn funkar säkert också.

dessvärre tycker jag att det är dödsäckligt!

ingen bra kombo när man inte äter kött ;)

twice

Malin Collin sa...

Oj, vad jobbigt! Det hade ju onekligen kunnat vara bra att gilla. Men jag kan hålla med om att det är lite speciellt - typ skum bismak.