onsdag 3 september 2008

Mycket nyttig laxmiddag



Idag blev det nyttighetsmiddag
för min del. Lax, råris, grönsaker och gräslökssås. Jag tror inte att det behövs ett regelrätt recept för så här enkel mat. Man tar knappt en deciliter råris och kokar i 45 minuter med en liten bit grönsaksbuljong i vattnet (obs! inget salt!). Under tiden riset kokar (glöm inte sätta igång med det i tid annars riskerar du svårt blodsockerfall i väntan på maten) svänger man ihop en sås på en slurk vitt vin (kanske en halv deciliter drygt), en halv fiskbuljongstärning som man låter koka ihop och sedan drygt en deciliter matlagningsgrädde. Häll sedan i finklippt gräslök, så mycket som du tycker är lagom. Själv avskyr jag lax som är allt för tillagad. Helst äter jag rå lax men det blir kanske lite konstigt till de här tillbehören. Istället lade jag laxfilén i en ugnsform på lite milda culinesse, satte ugnen på 250 grader varmluftgrill och slängde in laxen i tre minuter (varken mer eller mindre) och fick ett perfekt resultat. Koka haricots verts, skär upp några cocktailtomater och sedan är det klart! Nyttigt, GI-vänligt och faktiskt mycket gott.

Inga kommentarer: