torsdag 11 september 2008

Misshandlad vegetarisk tikka masala


Jag är hemskt förtjust i indisk mat. Främst då den engelskifierade Chicken tikka butter masala. Det borde i och för sig betyda att jag egentligen inte alls är superförtjust i indisk mat utan snarare gillar den västerländska tolkningen av den. Nåja, den stora behållningen av indisk mat är ju trots allt de oerhört goda kryddorna. Kardemumma, kanel, kryddnejlika, spiskummin och chilipeppar doftar så underbart tillsammans. Vi har en indisk restaurang i huset bredvid och på sommaren när man har fönstret öppet brukar dessa dofter leta sig in i vardagsrummet. Underbart, tycker jag. Här har jag då misshandlat en Chicken tikka masala så mycket att den inte har särskilt mycket gemensamt med originalet. Först och främst är den vegetarisk. Sedan har jag slängt i en massa grönsaker. Till sist har jag dessutom fuskat med halvfabrikat. Usch! Men en enkel och supersnabb vardagsrätt är det trots allt som faktiskt smakade gott.

En misshandlad vegetarisk tikka masala
4 pers

1 paket vegetariska bitar eller quornbitar
1 burk färdig Tikka masala
1 zuccini skuren i halvmånar
2 klyftor vitlök
2 morötter i halvmånar
Ett par nävar haricots verts
1 burk passerade tomater
1 burk kokosmjölk
1 näve hel kardemumma

Stek grönsakerna och vegetariska bitar/quorn i olja. Häll på den färdiga Tikka masala-såsen. Späd med passerade tomater och kokosmjölk. Lägg i kardemumman och låt koka på låg värme i kanske en kvart. Servera med nykokt basmatiris.

Inga kommentarer: