fredag 5 september 2008

Lunchrätt med rökt lax, ljummen potatissallad och pepparrotskräm à la Jamie


Den här rätten har jag i princip snott rakt av från Jamie Olivers senaste kokbok "Hemma hos Jaime". Den fungerar perfekt som lunch eller lättare middag. Den är urenkel men passar sig väl egentligen bäst när man kan få tag i färskpotatis. Men jag skulle tippa att delikatesspotatis i kartong - det finns väl olika sorter som sparrispotatis etc, borde passa lika bra.
Ta ett paket rökt lax (storlek beror på hur många som ska äta). Lägg ut laxen på ett snyggt stort fat. Koka potatisen och låt svalna lite (men absolut inte helt). Gör en dressing på olivolja, färsk citron, hackad dill och dijonsenap som du häller på de småvarma potatisarna. Rör försiktigt om så de inte går sönder. För att få lite mer grönsaker i rätten valde jag att tillsätta sköljda babyspenatblad också men det är helt frivilligt. Sedan tog jag ett paket crème fraîche och blandade i riven pepparrot (ta så mycket som du vill - själv gillar jag mycket). Placera potatissalladen i mitten av fatet och ringla pepparrotskrämen runt om. Servera!

Inga kommentarer: